«کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه پیش‌فعالی، شايد نتوانند قوانین را به خاطر بسپارند و ممکن است به دلیل اين زير پا گذاشتن قوانین دچار مشکل بشوند. آنها ممکن است برای نشستن سر کلاس مشکل داشته باشند، يا يادشان برود برای جواب دادن به سؤال معلم يا درخواست کردن چیزی اول بايد دستشان را بالا ببرند؛ ممکن است در خانه يا حتی زمانی که با دوستانشان صحبت میکنند، صدايشان خیلی بالا برود».

مطلبی بالا که در مورد کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه پیش‌فعالی بخشی از کتاب «کتاب کار ADHD برای کودکان (کمک به کودکان برای به دست آوردن خود» میباشد که دکتر لارنس شاپیرو آن را تالیف کرده است. با توجه به وجود این نوع اختلال در کودکان ایران و تقاضای والدین و مربیان آنها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال و همچنین آگاهی خود کودکان از اختلال موجودشان، خانم «اعظم خورشیدی» این کتاب را به فارسی برگردانده است و «انتشارات ارشدان» کار چاپ این ترجمه را انجام داده است.  اعظم خورشیدی این کتاب را برای کودکان دارای نقص توجه و تمرکز مناسب میداند و هدف خود را از ترجمه آن کمک به جامعه کودکان مرز و بوم برای یافتن خود، عنوان میکند. او این کتاب را به زبانی ساده و عامیانه به فارسی برگردانده است و مخاطب این کتاب در واقع کودکان مشکل دار هستند.

اعظم خورشیدی

نویسنده در سخنی با کودکان میگوید: بعضی از اين فعالیتها رو میتونید خودتون انجام بدين و بعضی از اونا رو میتونید به کمک والدين يا معلمتون انجام بدين. اگه مشاور داريد، احتمالا او هم بتونه به شما توی انجام بعضی فعالیتها کمک کنه. اينو بدونین که خیلیها هستند که میخواهند به شما کمک کنند تا هر روز از زندگیتون با شادی، سلامت و موفقیت بگذره و من يکی از اون آدمها هستم!

درباره مترجم:

اعظم خورشیدی در سال هزار و سیصد و پنجاه و هشت متولد شد. او دوران کودکی و تحصیلات خود را نیز تا مقطع دبیرستان در شهر همدان پشت سر گذاشت و سپس در دانشگاه در رشته معماری و در مقطع کاردانی موفق به ادامه تحصیل شد. بعد از کسب کاردانی وارد سیستم آمورش و پرورش در شهر زنجان شد و پس از چندین سال فعالیت در این سیستم در استانهای زنجان و کردستان به شهر تهران مهاجرت کرد و در آنجا وارد حوزه دبستان شد. او بنا به گفته خویش با توجه به تغییر رفتار کودکان معصوم دبستان با دختران مقطع دبیرستان تصمیم به تغییر رشته گرفته و در موفق به سب مقطع کارشناسی در رشته مشاوره راهنمایی شد و پس از آن نیز در زمینه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی به مقطع کارشناسی ارشد نائل شد. وی اکنون نیز به عنوان آموزگار و روانشناس مشغول به کار میباشد.

علاوه بر کتاب حاضر کتب دیگری نیز از ایشان به چاپ رسیده است که عبارتند از

  • مقایسه اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر و پسر
  • تجربه‌ی بلوغ زودرس دختران چهارم تا ششم ابتدایی عادی و استثنایی
  • اکسیر یادگیری در دبستان

همچنین مقالاتی نیز از ایشان منتشر شده است که عبارتند از:

  • بررسی روانشناسی یادگیری در کودکان
  • چگونگی افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت
  • بررسی روانشناسی یادگیری در کودکان

اعظم خورشیدی به ورزش بسکتبال علاقه مند بوده و از کتاب‌خوانی به عنوان سرگرمی مورد علاقه اش نام میبرد. در همین راستا او خواندن رمان‌های روانشناسی مانند کتاب امیل را برای مطالعه پیشنهاد میدهد.

محاطبان وی میتوانند برای در میان گذاشتن انتقادات و پیشنهادات خود برای برقراری ارتباط با ایشان از طرق زیر در فضای مجازی استفاده کنند.

آدرس ایمیل: Akhfarhang50@gmail.com

شماره واتس‌اپ: 09227044168

شماره برنامه های شاد و ایتا: 09129375394