دوست خوش‌نویس من

زهرا سبحانی، بانویی هنرمند که در تاریخ بیست و نه تیر هزار و سیصد و شصت، چشم به جهان گشود. از آنجایی که والدین وی علاقه مند به هنر بودند و برای هنر ارزش زیادی قائل میشدند، لذا او از همان اوان کودکی فعالیت خود را در زمینه هنر نقاشی از دیوارهای خانه آغاز کرد. او که ساکن شهر هنرپرور اصفهان است، اکنون دارای مدرک کارشناسی آموزش زبان انگلیسی بوده و به عنوان معلم مشغول به کار میباشد. علاوه بر آن، ایشان موفق به یادگیری و اخذ مدارک هنری در زمینه های خوشنویسی فارسی، نقاشی، خوشنویسی لاتین و نقاشیخط نیز شده است، به طوری که او از فعالیتهای هنری و آموزشی به عنوان سرگرمی مورد علاقه خود نام میبرد.

زهرا سبحانی معتقد است بسیاری از مردم از دوران کودکی مبادرت به یادگیری خط میکنند، اما با این حال باز هم دغدغه‌ی آنها در بزرگسالی، نداشتن دست‌خط خوب است. بر همین اساس، وی تصمیم به تالیف و تحریر مجموعه ای شش جلدی با محوریت زیبا نویسی برای کودکان گرفت. مجموعه ای که برای کودکان پایه اول تا ششم دبستان چاپ شده است و در آن کودکان خوشنویسی را با روشی ساده و بر پایه‌ی کتاب فارسی مخصوص به پایه تحصیلی خود، فرا میگیرند. کلماتی که در این مجموعه کتاب به کار رفته اند، همگی منطبق بر کتاب فارسی بوده و در کنار زیبا نویسی میتواند برای کمک به دیکته نیز مفید باشد.

این مجموعه کتاب با نام «دوست خوشنویس من» توسط «انتشارات ارشدان» به چاپ رسیده است و والدین یا مربیان و معلمان میتوانند از آن به عنوان هدیه ای زیبا برای کودکان مقطع ابتدایی استفاده کنند.

مولف نقاط قوت کتاب همه ی پایه ها را در تعداد صفحات (مطابق با یک سال تحصیلی) قابلیت رنگ آمیزی و سرگرم کننده و همچنین در اختصاص صفحاتی برای ارزیانی یادگیری هنرآموز در اجرا و ترکیب میداند.

درباره کتب:

جلد اول این مجموعه که برای کودکان پایه اول مناسب میباشد ابتدا به درست نویسی نگاره ها پرداخته است و سپس به طور تخصصی‌تر به آموزش درست جایگاه نشانه ها نسبت به خط کرسی، اختصاص یافته است. در این کتاب از والدین خواسته شده است تا کاغذ پوستی یا روغنی را در اختیار نوآموز قرار دهند تا با کپی برداری از سرمشقهای ارائه شده به روند یادگیری انها کمک شود و به مرور زمان به خطی زیبا برسند.

 

دوست خوش‌نویس من

در کتاب پایه دوم، بدون در نظر گیری قوانین اتصالات تنها به شیب نویسی تاکید شده است و هدف اصلی بر یادگیری محل صحیح شروع کلمات نسبت به خط کرسی،بنا نهاده شده. مولف در تمامی دوره ها از نوآموزانی که به دنبال داشتن خطی خوش هستند میخواهد که به طور روزانه و مداوم تمرین کنند، زیرا راز تغییر خط را در تمرین مداوم میداند. و از والدین هم انتظار میرود که با همراهی کودکان خود آنها را نسبت به توجه و انجام تکالیف ترغیب نمایند.

دوست خوش‌نویس من

از پایه سوم ، آموزش اتصالات آغاز میشود و کودکان میتوانند تغییر شکل حروف در اتصالات را بصورت مبحث هایی مجزا فرا بگیرند. یکی از نکاتی که نوآموزان در تمام دوره ها باید به آن توجه کنند، این است که تمرین باید به آهستگی و با تمرکز انجام شود، زیرا تند نویسی باعث بدخط شدن میشود.

دوست خوش‌نویس من

در کتاب پایه ی چهارم نیز به اتصالات توجه شده و با مرور اتصالات در قالب کلمه و جمله به نهادینه شدن آنها کمک مینماید. یکی دیگر از نکاتی که نوآموزان در تمام دوره ها باید به آن توجه کنند این است که از بزرگ نویسی و ریز نویسی بیش از حد خودداری کنند.

دوست خوش‌نویس من

در کتاب پایه ی پنجم که برپایه ی تکرار و تمرین برنامه ریزی شده اتصالات در قالب کلمات سخت تر آموزش داده میشود و گاها دو مدل مختلف از اتصال دو حرف مشابه را مورد بررسی قرار داده و نوآموز را به یافتن تفاوت اتصالات کنجکاو مینماید.

دوست خوش‌نویس من

در این کتاب که مختص پایه ششم میباشد، ابتدا با مرور جایگاه حروف روی خط و سپس شکل ساده اتصالات و تغییر فرم انها و پس از آن مصرع و جملات آموزش داده شده است.در انتهای کتاب با شرح قوانین کشیده نویسی و آموزش آن نوآموز را به احساس خوبی از خوشنویسی میرساند و به مرور میتوانند به دوست خوش‌نویس من تبدیل شوند.

 دوست خوش‌نویس من

 

مولف نقاط قوت کتاب همه ی پایه ها را در تعداد صفحات (مطابق با یک سال تحصیلی) قابلیت رنگ آمیزی و سرگرم کننده و همچنین در اختصاص صفحاتی برای ارزیانی یادگیری هنرآموز در اجرا و ترکیب میداند.

در پایان قسمتی از سروده ی جناب امیر عاملی در وصف خط خوش، تقدیم به شما:

 

خط زیبا خاک را زر میکند

کار مولا و پیمبر می کند

هرکه خطش خوب ، خلقش خوبتر

میشود مخلوق را محبوب تر

خط اگر با روح شد، جان پرورد

آدمی را مثل قرآن پرورد

در خط خوش مشق صلاح است و سلام 

گفتنی ها گفته شد دیگر تمام